Verzekering & meer

Ageas en Universiteit Antwerpen starten leerstoel duurzaam verzekeren

De recente gebeurtenissen zoals de overstromingen in België en elders in Europa of de wereldwijde coronapandemie hebben de cruciale rol van verzekeraars in onze maatschappij bevestigd. Mensen helpen in nood. Te hulp schieten wanneer het fout gaat en zo de continuïteit van ons dagelijkse leven garanderen. En er liggen nog meer uitdagingen op de loer: de toename van de gevolgen van klimaatverandering, cybercriminaliteit en digitalisering, sociale inclusie en diversiteit waarborgen in de polariserende samenleving, zorgen voor de oudsten onder ons… Bovendien is morgen niet vandaag en zijn veranderingen in de wereld onvoorspelbaar en komen ze aan een ongelooflijke snelheid op ons af. Business as usual is geen optie. Reageren is een must.

Verzekeraars kunnen op verschillende manieren impact creëren: door het voeren van een verantwoord investeringsbeleid of via de verzekeringsproducten of aanverwante diensten die ze aanbieden. Door de grote bedragen die verzekeraars voor hun klanten investeren kunnen zij de transitie naar een meer duurzame economie positief stimuleren, maar ook met de verzekeringsproducten die ze ontwikkelen kunnen ze een antwoord bieden op de klimaatsverandering maar ook verschillende andere sociale uitdagingen zoals vergrijzing, mentale en fysieke gezondheid en algemeen preventie.

Verzekeraars hebben de tools in handen om een verschil te maken op het vlak van onder meer financiële inclusie en solidariteit of stimulans van duurzaam gedrag. De leerstoel Sustainable Insurance, een samenwerking tussen de Universiteit Antwerpen en Ageas, wordt opgericht om onderzoek te doen naar duurzaam verzekeren. Nadenken over de grote maatschappelijke thema’s die ons dagelijks bezighouden, biedt niet enkel opportuniteiten voor verzekeraars, het is noodzakelijk om nog relevant te zijn in de toekomst.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen zit in het DNA van Ageas en is aanwezig in alles wat we als verzekeraar doen. Ik ben dan ook bijzonder verheugd dat we samen met de Universiteit Antwerpen, Professor Luc Van Liedekerke en Kristien Doumen, waarmee we de voorbije drie jaar al intens en bijzonder goed samenwerkten, onze schouders onder deze leerstoel ‘Sustainable Insurance’ kunnen zetten. Ik ben ervan overtuigd dat dit partnership tussen de academische wereld en de bedrijfswereld concrete inzichten zal bieden die ons als verzekeraar zullen toelaten een nog belangrijkere rol op te nemen in het oplossen van de maatschappelijke uitdagingen van vandaag en morgen.

Hans De Cuyper, CEO Ageas