Ageas rapporteert resultaten over 2019

• Beste jaarresultaat ooit
  • Resultaat voor het vierde kwartaal beïnvloed door herwaardering RPN(i) en lager resultaat van het VK
  • Voorgesteld bruto contant dividend stijgt met 20% tot EUR 2,65

Nettoresultaat
  • Het nettoresultaat voor 2019 bedraagt EUR 979 miljoen tegenover EUR 809 miljoen dankzij de goede prestaties van Niet-Leven in België en Continentaal Europa en de Leven-activiteiten in Azië.
  • Het nettoresultaat voor het vierde kwartaal daalde van EUR 154 miljoen naar EUR 102 miljoen, voornamelijk door de evolutie van de RPN(i)-verplichting tijdens het kwartaal die de eerdere stijgingen teniet deed, en het lagere nettoresultaat van het VK.
  • Het vierde kwartaal nettoresultaat Leven steeg aanzienlijk van EUR 45 miljoen naar EUR 174 miljoen, vooral dankzij Azië en België.
  • Het nettoresultaat Niet-Leven daalde in het vierde kwartaal van EUR 88 miljoen naar EUR 60 miljoen, hetgeen vooral te wijten was aan de moeilijke markt voor autoverzekeringen in het VK.
Premie-inkomen
  • Het premie-inkomen van de Groep voor 2019 (tegen 100%) bedroeg EUR 35,9 miljard, een stijging van 11% op vergelijkbare basis.
  • Het premie-inkomen van de Groep voor het vierde kwartaal (tegen 100%) bedroeg EUR 7,3 miljard, een stijging van 9%.
    op vergelijkbare basis. Het premie-inkomen Leven nam 8% toe naar EUR 5,7 miljard en dat voor Niet-Leven met 10% naar EUR 1,7 miljard (beide tegen 100% en op vergelijkbare basis).
  • Het premie-inkomen van de Groep (Ageas’ deel) steeg op vergelijkbare basis met 5% naar EUR 3,3 miljard.
Operationeel resultaat
  • De combined ratio bedroeg 95,0% tegenover 94,3% en was beter dan de doelstelling van de Groep van 96%.
  • Operationele marge voor producten met interestgarantie bleef stabiel op 88 basispunten, mooi binnen de beoogde vork van 85 tot 95 basispunten.
  • Operationele marge Unit-linked steeg tot 28 basispunten tegenover 25 basispunten in 2018, net onder de doelstelling.
Balans
  • Eigen vermogen van EUR 11,2 miljard of EUR 58,89 per aandeel.
  • Solvency II ageas-ratio Groep bedroeg 217%. Met de aanpassingen als gevolg van het succesvol afsluiten van het bod tot aankoop van de FRESH-effecten in januari 2020, zou de solvabiliteitsratio 205% bedragen en de kaspositie EUR 1,7 miljard.
  • Totale liquide activa Algemene Rekening van EUR 2,2 miljard waarvan EUR 0,5 miljard gereserveerd voor de Fortisschikking.
  • De Technische verplichtingen Leven exclusief 'shadow accounting' van de geconsolideerde entiteiten aan het einde van het jaar stegen met 6% naar EUR 77,4 miljard.
Dividend §  Het voorgestelde contante dividend van EUR 2,65 vertegenwoordigt een pay-outratio van 50% over een recordresultaat en is volledig in overeenstemming met het dividendbeleid.

Het overzicht van de cijfers kunt u vinden op de website van Ageas.

CEO Bart De Smet van Ageas: "2019 was voor Ageas een buitengewoon jaar. We sloten het jaar af met het beste resultaat ooit en een resultaat voor Verzekeringen van meer dan EUR 1 miljard dankzij sterke prestaties in België en Continentaal Europa en een uitzonderlijk hoog resultaat in Azië. Ook het premie-inkomen bereikte recordhoogte. Connect21, ons nieuwe strategische plan, nam een vliegende start: op één na werden alle doelstellingen bereikt, en ook wat de overblijvende doelstelling betreft, boekten we vooruitgang. Op basis van deze verwezenlijkingen, onze solide balans en onze capaciteit om kasstromen te genereren, stelt de Raad van Bestuur van Ageas voor om het dividend aanzienlijk te verhogen, tot EUR 2,65.

De directe impact van verzekeringsclaims met betrekking tot het 2019-nCoV virus zal naar verwachting beperkt zijn. De indirecte impact van de economische vertraging en de volatiliteit op de financiële markten en rentetarieven zou onze Aziatische commerciële activiteiten en resultaten echter kunnen beïnvloeden.

Bovenop de sterke prestaties van 2019 en gesteund door onze verbeterde rating, hebben we ook onze kapitaalstructuur gemoderniseerd met het bod tot aankoop op de Fresh-effecten en de geslaagde uitgifte van twee nieuwe schuldinstrumenten.

Aangezien Connect21 niet alleen gaat over doelstellingen op korte termijn, maar ook over de ambities van de Groep en zijn doelstelling om voor alle stakeholders duurzame economische waarde te creëren, heeft de Raad van Bestuur van Ageas een nieuw Corporate Governance Charter ingevoerd, waarin de Groep zijn engagement bevestigt om een 'Supporter van jouw leven' te zijn."