Ageas sluit zich aan bij Blockchain-initiatief B3i

Om de mogelijke inzet van 'distributed ledger'-technologie binnen de verzekeringssector te verkennen heeft Ageas zich aangesloten bij het Blockchain Insurance Industry Initiative B3i. Sinds de oprichting van het initiatief in oktober 2016 heeft het binnen de sector en daarbuiten veel aandacht gekregen en heeft het nieuwe deelnemers weten aan te trekken uit Azië, Europa en Noord- en Zuid-Amerika. De huidige 15 leden van B3i zijn: Achmea, Aegon, Ageas, Allianz, Generali, Hannover Re, Liberty Mutual, MunichRe, RGA, SCOR, Sompo Japan Nipponkoa Insurance, SwissRe, Tokio Marine Holdings, XL Catlin en Zurich Insurance Group.

Antonio Cano, COO van Ageas: “We zijn uiterst opgetogen over ons lidmaatschap van het B3i consortium. We volgen de ontwikkeling van Blockchain al enige tijd en zien in de nieuwe digitale wereld kansen ontluiken voor de verbetering van interne processen, transparantie en kostenefficiëntie. Onze deelname aan dit initiatief weerspiegelt ons engagement voor innovatie en onze sterke ondernemingscultuur.”

Leden van het B3i-initiatief zullen hun krachten bundelen om na te gaan of 'distributed ledger'-technologie de uitwisseling van gegevens tussen herverzekeraars en verzekeringsmaatschappijen efficiënter kan maken. Om tot een 'proof of concept' te komen, implementeren de deelnemers een pilotproject voor de onderlinge uitwisseling van herverzekeringscontracten. Als blijkt dat Blockchain-technologie inzetbaar is, kan het door middel van een gedeeld en transparant archief met contractgerelateerde informatie een drastische verandering in de verzekeringssector teweeg brengen. Het stroomlijnen van communicatie en transacties leidt tot betere processen in de sector, waardoor betere verzekeringsdiensten geboden kunnen worden aan de klant. Het Blockchain

Insurance Industry Initiative B3i zou in juni 2017 zijn eerste resultaten openbaar maken.