Ageas start met herverzekeringsactiviteiten voor derden via Ageas Re

Vandaag kondigt Ageas aan dat het zijn Impact24 strategie verder uitrolt door zijn herverzekeringsactiviteiten open te stellen voor derden, buiten de Groep, onder de merknaam Ageas Re.

In de afgelopen jaren is Herverzekering uitgegroeid van een interne activiteit tot een belangrijk segment van de Groep met een premie-inkomen van EUR 1,6 miljard en een nettowinst van EUR 87 miljoen in 2021, en synergiën op het gebied van activiteiten en kapitaal. Sinds 2020 heeft Ageas ook een belang van 25% in Taiping Re. Door de herverzekeringsactiviteit te ontwikkelen voor derden, zal Ageas de voordelen van diversificatie verder vergroten.

In het strategisch plan Impact24 neemt Herverzekering een belangrijke plaats in als motor van toekomstige groei. Ageas ziet momenteel gunstige marktomstandigheden op het gebied van prijsstelling, maar ook een sterke dynamiek in de herverzekeringsmarkt, wat mogelijkheden biedt om nieuwe en langdurige klantrelaties te beginnen opbouwen. In deze eerste fase zal de nadruk vooral liggen op schade-herverzekering in EMEA, als aanvulling op de activiteiten van de Groep in zijn joint venture met Taiping Re. Ageas zal geleidelijk aan beginnen met de activiteiten voor de komende verlengingen van 1 januari 2023.

De herverzekeringsactiviteiten zullen worden onderschreven op het niveau van de topholding, ageas SA/NV, een sinds 2018 erkende herverzekeraar. Cliënten zullen profiteren van zijn gediversifieerde balans en kapitaalsterkte, alsook van zijn uitstekende ratings (S&P A+/Stable, Fitch AA-/Stable, Moody's A1/Stable).

"In onze Impact24-strategie engageerden we ons duidelijk en voor de lange termijn voor herverzekering als groeimotor voor Ageas. Voor ons is dit dus geen opportunistische beslissing op korte termijn, maar een diep verankerd onderdeel van onze strategie. Wij kijken ernaar uit om met cliënten en makelaars samen te werken om deze activiteit in de komende jaren op een duurzame manier uit te bouwen. Ik wens ons herverzekeringsteam heel veel succes!"
  Hans De Cuyper, CEO van Ageas

Ageas is een beursgenoteerde internationale Verzekeringsgroep met een geschiedenis die bijna 200 jaar teruggaat. Ze biedt levens- en niet-levensverzekeringsproducten aan particulieren en bedrijfsklanten die speciaal ontwikkeld zijn om een antwoord te bieden op hun specifieke noden, zowel vandaag als in de toekomst. Ageas, een van de grootste verzekeringsmaatschappijen in Europa, is vooral werkzaam in Europa en Azië, die samen het grootste deel van de wereldwijde verzekeringsmarkt vormen. Via een combinatie van 100%-dochterondernemingen en langetermijnpartnerships met sterke financiële instellingen en belangrijke distributeurs, is Ageas met succes actief in België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Portugal, Turkije, China, Maleisië, India, Thailand, Vietnam, Laos, Cambodja, Singapore en de Filipijnen. Ageas behoort tot de marktleiders in de landen waar het aanwezig is. Het vertegenwoordigt een personeelsbestand van ongeveer 40.000 mensen en meldde een jaarlijkse instroom van bijna 40 miljard euro in 2021 (alle cijfers op 100%).