Ageas verhoogt zijn belang in Indische levensverzekering joint venture

Ageas kondigt aan dat het een overeenkomst heeft uitgevoerd met IDBI Bank om een bijkomend belang van 23% te verwerven in de Indische levensverzekering joint venture IDBI Federal Life Insurance Company Ltd. (IFLIC).

Via deze transactie stemt Ageas ermee in om zijn belang in IFLIC te verhogen tot 49%, en wordt het zo de grootste aandeelhouder in de joint venture, die de Groep samen runt met IDBI Bank en Federal Bank.Federal Bank wil ook (afhankelijk van de nodige regelgevende toelatingen) een bijkomend belang van 4% verwerven in IFLIC van IDBI Bank. De nieuwe beoogde aandeelhoudersstructuur van IFLIC wordt Ageas 49%, Federal Bank 30% en IDBI 21%.

In de toekomst zal IFLIC focussen op de versterking van haar distributiecapaciteit door bijkomende bankverzekeringsovereenkomsten af te sluiten, en door de agentschap- en directe distributiekanalen te ontwikkelen. De merknaam van de joint venture zal de komende maanden  ook herzien worden.

Deze investering sluit aan bij de strategie van Ageas om uit te breiden naar regio's waarin het al actief is, en naar veelbelovende markten waar verzekeringen nog maar weinig ingeburgerd zijn, en waar er een hoog groeipotentieel is, zoals de Indische levensverzekeringsmarkt.

Ageas zal IDBI Bank een totale vergoeding betalen van INR 5,1 miljard (EUR 57,3 miljoen)1 in cash voor het bijkomende belang van 23% in IFLIC. Dit komt overeen met 1,1 keer de Embedded Value per eind maart 2020. Deze transactie is onderhevig aan de goedkeuring van de toezichthouder en zal naar verwachting voor het einde van het jaar voltooid zijn. De impact op de solvabiliteitspositie van de Groep op het moment van voltooiing zal naar schatting zowat 2 procentpunten bedragen.

Eind 2006 hebben Ageas, IDBI Bank en Federal Bank de levensverzekering joint venture IFLIC opgericht, die sindsdien zijn bruto premie-inkomsten gestaag heeft zien stijgen tot uiteindelijk EUR 245 miljoen in 2019. Binnen zes jaar was het bedrijf winstgevend, wat het tot op heden nog steeds is. Het genereerde een nettowinst van EUR 20 miljoen in 2019.

Bart De Smet, CEO van Ageas, zei: “Deze investering biedt Ageas een unieke kans om zijn aanwezigheid in India dat één van de grootste en snelst groeiende economieën ter wereld is, te versterken. De Groep kan hiermee ook zijn Leven activiteiten verder ontwikkelen, samen met vertrouwde partners, in een zeer beloftevolle markt. Als grootste aandeelhouder kunnen wij bovendien een nog actievere bijdrage leveren tot de toekomstige ontwikkeling van de onderneming.”

Ageas is een beursgenoteerde internationale verzekeringsgroep met een erfgoed dat zich uitstrekt over een periode van bijna 200 jaar. Ze biedt levens- en niet-levensverzekeringsproducten aan particulieren en bedrijfsklanten die speciaal ontwikkeld zijn om een antwoord te bieden op hun specifieke noden, zowel vandaag is in de toekomst. Ageas, een van de grootste verzekeringsmaatschappijen in Europa, is vooral werkzaam in Europa en Azië, die samen het grootste deel van de wereldwijde verzekeringsmarkt vormen. Via een combinatie van 100%-dochterondernemingen en langetermijnpartnerships met sterke financiële instellingen en belangrijke distributeurs, is Ageas met succes actief in België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Portugal, Turkije, China, Maleisië, India, Thailand, Vietnam, Laos, Cambodja, Singapore en de Filipijnen. Ageas behoort tot de marktleiders in de meeste landen waar het aanwezig is. Ageas telt meer dan 45.000 werknemers en in 2019 bedroeg het premie-inkomen ruim EUR 36 miljard (alle cijfers tegen 100%).

1 Gebaseerd op: 1 EUR = 88,4762 INR