Persbericht

Ageas verwerft het belang van 40% van Aviva in de Turkse levensverzekeraar AvivaSA

Ageas maakt vandaag bekend dat het een overeenkomst heeft afgesloten met Aviva plc waarbij het zijn belang van 40% in de Turkse beursgenoteerde levens- en pensioenverzekeraar AvivaSA verwerft voor een totale vergoeding van GBP 122 miljoen (TL 1,2 miljard1) of zo’n EUR 142 miljoen2.

AvivaSA is de vijfde grootste levensverzekeringsmaatschappij3 en de belangrijkste private aanbieder van pensioenverzekeringsproducten4 in Turkije. De groep biedt pensioenverzekeringen, voorzorg- en spaarproducten aan aan meer dan 2 miljoen klanten via het bankverzekeringskanaal, eigen agenten en een direct salesteam.  AvivaSA werd opgericht in 2007 en is een privébedrijf dat noteert op de Borsa Istanbul met een beurskapitalisatie van TL 3,4 miljard per 22 februari (EUR 401 miljoen5). Het bedrijf is momenteel voor 40% in handen van Aviva plc, voor 40% van Sabanci Holding en 20% is vrij verhandelbaar.

Deze investering in AvivaSA sluit aan bij de strategie van Ageas om uit te breiden naar regio's waarin het al actief is, en is een gelegenheid om snelgroeiende markten met een lage penetratiegraad aan te boren, zoals de Turkse levensverzekeringsmarkt, die tussen 2014 en 2019 met 28% per jaar groeide. De acquisitie laat Ageas ook toe om de samenwerking met Sabanci Holding, zijn partner in de Niet-Leven joint venture AKSigorta, verder uit te breiden.

In 2020 boekte AvivaSA een nettowinst van TL 350 miljoen (EUR 41 miljoen), wat een stijging is met 36% tegenover 2019 en een rendement op eigen vermogen (RoE) van 36%. De vennootschap kondigde een dividend aan over 2020 van TL 160 miljoen (EUR 19 miljoen). Tussen 2016 en 2020 groeide de nettowinst van de vennootschap met 34% op jaarbasis, met een gemiddeld RoE van 32%, en een dividend pay-outratio (op basis van Turkse GAAP-boekhouding) van consistent 50% of meer.

Bij voltooiing zal Ageas aan Aviva plc een bedrag betalen van GBP 122 miljoen cash voor het belang van 40%. De prijs komt overeen met een K/W 2020 van 8,6x. De transactie is onderhevig aan wettelijke goedkeuring en zal naar verwachting in 2021 voltooid zijn. De impact op de solvabiliteitspositie van de Groep op het moment van voltooiing zal naar schatting zowat 3 procentpunten bedragen.

Hans De Cuyper, CEO van Ageas, licht toe: “De investering in AvivaSA is voor Ageas een uitgelezen kans om de snelgroeiende Turkse levensverzekeringsmarkt te betreden, samen met onze lokale partner Sabanci waarmee we reeds lang samenwerken. Ageas is al actief in de Niet-Leven business via AKSigorta. Via deze transactie wordt Ageas een belangrijke aandeelhouder in Turkse vooraanstaande verzekeringsmaatschappijen, zowel in Leven als Niet-leven.”

Haluk Dinçer, voorzitter van AvivaSA en voorzitter van de financiële groep van Sabancı Holding voegt toe: “We zijn verheugd over het voornemen van Ageas om het lopende succesvolle en sterke partnerschap met Sabanci Holding op het gebied van niet-levensverzekeringen uit te breiden naar de markt van privépensioen en levensverzekering. Bewust van onze rol in de financiële toekomst van de klanten en onze verantwoordelijkheden jegens al onze stakeholders, zal AvivaSA met deze nieuwe partnerschapsstructuur haar inspanningen voortzetten om succesvol te blijven in de toekomst."

Ageas is een beursgenoteerde internationale verzekeringsgroep met een erfgoed dat zich uitstrekt over een periode van bijna 200 jaar. Ze biedt levens- en niet-levensverzekeringsproducten aan particulieren en bedrijfsklanten die speciaal ontwikkeld zijn om een antwoord te bieden op hun specifieke noden, zowel vandaag is in de toekomst. Ageas, een van de grootste verzekeringsmaatschappijen in Europa, is vooral werkzaam in Europa en Azië, die samen het grootste deel van de wereldwijde verzekeringsmarkt vormen. Via een combinatie van 100%-dochterondernemingen en langetermijnpartnerships met sterke financiële instellingen en belangrijke distributeurs, is Ageas met succes actief in België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Portugal, Turkije, China, Maleisië, India, Thailand, Vietnam, Laos, Cambodja, Singapore en de Filipijnen. Ageas behoort tot de marktleiders in de landen waar het aanwezig is. Ageas telt meer dan 45.000 werknemers en in 2019 bedroeg het premie-inkomen ruim EUR 36 miljard (alle cijfers tegen 100%).