Ageas voltooit de overname van een belang van 40% in AvivaSA

Op 23 februari 2021 kondigde Ageas een overeenkomst aan met Aviva Plc voor de overname van diens belang van 40% in AvivaSA, een Turkse beursgenoteerde levens- en pensioenverzekeraar. Ageas bevestigt dat alle toezichthoudende instanties groen licht hebben gegeven en dat de transactie vandaag is voltooid.

Ageas verwerft het belang van 40% voor een totale cashvergoeding van GBP 119 miljoen (EUR 140 miljoen). De impact op de solvabiliteitspositie van de Groep bedraagt ongeveer 3 procentpunten.

Na de transactie is AvivaSA voor 40% in handen van Ageas, voor 40% in handen van Sabanci Holding en 20% van de aandelen is vrij verhandelbaar. Later in 2021 zal er op een algemene aandeelhoudersvergadering van de onderneming een rebranding van AvivaSA worden voorgesteld.

Ageas is een beursgenoteerde internationale verzekeringsgroep met een erfgoed dat zich uitstrekt over een periode van bijna 200 jaar. Ze biedt levens- en niet-levensverzekeringsproducten aan particulieren en bedrijfsklanten die speciaal ontwikkeld zijn om een antwoord te bieden op hun specifieke noden, zowel vandaag is in de toekomst. Ageas, een van de grootste verzekeringsmaatschappijen in Europa, is vooral werkzaam in Europa en Azië, die samen het grootste deel van de wereldwijde verzekeringsmarkt vormen. Via een combinatie van 100%-dochterondernemingen en langetermijnpartnerships met sterke financiële instellingen en belangrijke distributeurs, is Ageas met succes actief in België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Portugal, Turkije, China, Maleisië, India, Thailand, Vietnam, Laos, Cambodja, Singapore en de Filipijnen. Ageas behoort tot de marktleiders in de landen waar het aanwezig is. Ageas telt meer dan 45.000 werknemers en in 2020 bedroeg het premie-inkomen ruim EUR 36 miljard (alle cijfers tegen 100%).