BNP Paribas Fortis oefent putoptie op 25% + 1 aandeel van AG Insurance niet uit

Vandaag maakte Ageas bekend dat BNP Paribas Fortis de putoptie voor zijn belang van 25% + 1 aandeel in de Belgische dochtermaatschappij van Ageas, AG Insurance, niet heeft uitgeoefend.

In het kader van de gebeurtenissen rond Fortis Group in 2009 werd op 12 maart 2009 een overeenkomst afgesloten over de verkoop van 25% +1 aandeel van AG Insurance aan Fortis Bank (nu BNP Paribas Fortis). In mei 2009 keurde de algemene vergadering van aandeelhouders van Ageas deze transactie goed. Als onderdeel van de overeenkomst (i) verstrekte Ageas aan Fortis Bank een putoptie om het verworven belang in AG Insurance onvoorwaardelijk aan Ageas terug te verkopen in de zes maanden durende periode tussen 1 januari 2018 en 30 juni 2018 en (ii) werd de bestaande distributieovereenkomst tussen BNP Paribas Fortis en AG Insurance bevestigd tot ten minste eind 2020.

Omdat BNP Paribas Fortis besloot de optie niet uit te oefenen, blijft deze voor 25% + 1 aandeel aandeelhouder van AG Insurance en is er dus geen impact op het nettoresultaat van Ageas. Ook de bestaande distributieovereenkomst blijft lopen zonder specifieke einddatum maar met een opzegtermijn van drie jaar.

Tenslotte, zou, op basis van de situatie per 31 maart 2018, de Solvency IIageas-ratio voor de Groep met ongeveer 7 procentpunten verbeteren, terwijl het eigen vermogen volgens IFRS ongeveer EUR 0,3 miljard lager zou uitkomen. De precieze impact van deze beslissing zal zichtbaar worden in de financiële verslaggeving van Ageas en de solvabiliteitsratio over het tweede kwartaal van 2018.