Persbericht

Gereglementeerde informatie - Ageas bereikt akkoord met verzekeraars en verzekerden gelinkt aan Fortisverleden

Vandaag om 08u15 (CET) publiceerden Ageas en de claimantenorganisaties een gezamenlijk persbericht over de Fortisschikking. Gelinkt hieraan maakt Ageas bekend dat het ook een overeenkomst sloot met de D&O verzekeraars (Directors & Officers), de bestuurders en functionarissen betrokken in de lopende geschillen en BNP Paribas Fortis. De Groep rapporteert ook over de financiële gevolgen van de vandaag aangekondigde schikkingen.

D&O-schikking:

Fortis had in het kader van zijn standaard governance processen tijdens de relevante periode 2007-2008 drie verzekeringspolissen ("Polissen") lopen met een aantal verzekeraars ("Verzekeraars"):

1. twee opeenvolgende bestuurdersaansprakelijkheidsverzekeringen, ter dekking van de bestuurders en functionarissen uit hoofde van hun algemene verantwoordelijkheid om het bedrijf te beheren;
  2. een prospectusaansprakelijkheidsverzekering die onder meer de bestuurders en functionarissen van Fortis dekt, alsook Fortis en zijn voormalig filiaal BNP Paribas Fortis voor de publieke rechtenemissie in 2007.

Vandaag kondigt Ageas, als wettelijke opvolger van Fortis, aan dat het en alle bestuurders en functionarissen betrokken in de lopende geschillen (de D&O's), BNP Paribas Fortis (samen "De Verzekerden") en de Verzekeraars een schikking afsloten waarbij de Verzekeraars een bedrag van EUR 290 miljoen zullen betalen. Deze schikking kon enkel worden bereikt doordat de Verzekerden akkoord gingen met het kwijtschelden van alle verantwoordelijkheid voorzien in de Polissen. In ruil voor deze kwijtschelding door de D&O's en BNP Paribas Fortis, ging Ageas akkoord hen bepaalde bescherming te verschaffen. Het schikkingsbedrag wordt gebruikt om een deel van de globale schikking met de claimanten in het kader van de Fortis-gebeurtenissen in 2007 en 2008 te financieren (zie persbericht Nr 014 van deze ochtend).

Financiële gevolgen van de Transacties:

De financiële impact van de vandaag aangekondigde schikkingen met enerzijds de claimantenorganisaties, en anderzijds de D&O's en de Verzekeraars, zal zichtbaar zijn in de financiële IFRS rekeningen over het 1ste kwartaal van 2016. Samengevat zal de impact de volgende zijn:

1. Netto IFRS Groepsresultaat: de netto-impact van de voorgestelde schikkingen op het netto IFRS Groepsresultaat zal EUR 889 miljoen bedragen. Dit is het resultaat van:
    1. de kost van EUR 1.204 miljoen voor het akkoord omtrent de WCAM schikking,
    2. plus EUR 45 miljoen voor de kosten en uitgaven van de organisaties voor de vertegenwoordiging van de belangen van de particuliere investeerders en/of hun toekomstige rol in het schikkingproces,
    3. plus en een bijkomende provisie van EUR 62 miljoen voor het restrisico. Dit restrisico wordt geschat op 5% van het bedrag van de globale schikking,
    4. min de schikking van EUR 290 miljoen bij te dragen door de Verzekeraars en het tegendraaien van de provisie voor rechtszaken uit het verleden aangelegd in 2014 (EUR 132,6 miljoen).
  2. Solvency II: de Solvency II ratio Verzekeringen van 182% op het einde van 2015 blijft onveranderd. De gerapporteerde Solvency II ratio Groep eind 2015 bedroeg 212% en zal beïnvloed worden door de impact van de schikkingen op het nettogroepsresultaat. Op basis van de ratio van 2015, zou de Solvency II ratio Groep met 20% dalen.
  3. Nettocashpositie in de Algemene Rekening: De verwachte nettocash impact bedraagt EUR 1.021 miljoen. Dit is de som van het bedrag van de WCAM schikking inclusief de kosten van de claimantenorganisaties, en het restrisico verminderd met het bedrag van de schikking bij te dragen door de Verzekeraars. Het bedrag wordt geleidelijk vrijgegeven over een verwachte periode van twee tot drie jaar afhankelijk van het tempo waarop de WCAM juridische procedure verloopt.
  4. Het voorgestelde bruto cashdividend 2015: blijft onveranderd op EUR 1,65 bruto cash per aandeel.

Voor volledige inzage in de impact van de voorgestelde schikkingen op de IFRS financiële rekeningen, verwijzen we naar de publicatie van de resultaten van het 1ste kwartaal 2016 op donderdag 19 mei 2016.