Gezondheid

Ageas ondersteunt KU Leuven in onderzoek naar vaccin en behandeling tegen Covid-19

Wetenschappers over de hele wereld zijn koortsachtig op zoek naar medicijnen en methodes om Covid-19 patiënten te behandelen en te genezen. Daarom ondersteunen Ageas en dochteronderneming AG het onderzoek van het internationaal gerenommeerde Rega Instituut van de KU Leuven met EUR 750.000. Op deze manier wil Ageas een concrete bijdrage leveren aan het bestrijden van deze wereldwijde pandemie.

Het Rega Instituut, dat verbonden is aan de KU Leuven en op vlak van virus-research behoort tot de wereldtop, is één van de vele wetenschappelijke instellingen die zich in de strijd tegen het coronavirus geworpen hebben. Het onderzoek onder leiding van professor Johan Neyts spitst zich toe op de ontwikkeling van een gepast vaccin en op de identificatie van bestaande geneesmiddelen die kunnen helpen om het virus af te remmen en zo besmette patiënten te behandelen.

Professor Johan Neyts: “Ik ben Ageas en AG zeer dankbaar voor hun genereuze steun, die ons in staat zal stellen om ons onderzoek met nog meer slagkracht te kunnen verderzetten. De wereldwijde schaal van de pandemie en het nog steeds stijgend aantal besmettingen maakt het meer dan ooit noodzakelijk dat wetenschappers, de overheid én de bedrijfswereld de handen in elkaar slaan. Dat bedrijven van de omvang van Ageas en AG die overtuiging delen, stemt me hoopvol dat we uiteindelijk de strijd tegen dit en mogelijk andere virussen zullen kunnen winnen.”

Bart De Smet, CEO van Ageas: “Het behoort tot het DNA van Ageas om zijn verantwoordelijkheid op te nemen in de samenleving en samen te werken met uitmuntende partners, experts in hun domein. Daarom aarzelden we niet om onze steun te verlenen aan het Rega instituut en de KU Leuven. Wij betuigen ons oprecht medeleven met de families van dierbaren die helaas hun strijd tegen Covid-19 verloren hebben en we danken iedereen die menselijkheid blijft tonen en aandachtig blijft voor de meest kwetsbaren in onze samenleving.”

Hans De Cuyper, CEO van AG: “Als belangrijke actor in de Belgische samenleving, zijn we bijzonder verheugd dat we een Belgische instelling met de internationale naam en faam van het Rega Instituut kunnen ondersteunen in hun o zo belangrijke werk. We hebben te maken met de zwaarste pandemie van de voorbije 100 jaar met een ontzettende impact op het leven van ons allen. Door dit fundamentele onderzoek te steunen, willen we een betekenisvolle bijdrage leveren aan een snel herstel van het maatschappelijk en economisch.”