Maatschappij

Beste collega’s in het jaar 2030

Beste collega’s in het jaar 2030,

Wanneer jullie op nieuwsoverzichten zullen horen over het jaar 2020, of praten met de collega’s die ‘de tijd van de corona pandemie’ actief meemaakten, zullen jullie je oren niet geloven. Ja, wij bleven ECHT 3 maanden lang binnen, in ons kot. Iedereen die kon, werkte plots thuis. Niet-essentiële winkels sloten de deuren, scholen en crèches gingen onherroepelijk dicht, het verkeer viel stil. Naar de supermarkt gaan werd een ongemakkelijke belevenis, met ontsmettingsgel, mondmaskers en duidelijke aanwijzingen om afstand te houden van elkaar.

Het voelde hallucinant. Maar de besmettingscurve moest plat!

We waren bij de gelukkigen die hun job konden blijven uitoefenen. In tegenstelling tot velen, hadden we dus geen financiële stress. Maar wel andere stress. Want gedreven als we zijn, wilden we onze job perfect blijven uitoefenen en alle bordjes draaiende houden. De spreidstand die werkende ouders sowieso al ervaarden, was een pijnlijke split geworden. De kinderen liepen er bijwijlen wat verloren bij. Ze liepen al eens zonder onderbroek door de video call met onze baas. Een gezellige cava met vrienden om daarover eens hard te lachen zat er niet in, want sociale contacten waren verboden en al onze favoriete bars waren toe. Neen, heel eerlijk, het waren niet altijd zo’n fijne tijden. Niet voor werkende mama’s en papa’s met jonge kinderen, en niet voor zij die plots geen enkel sociaal contact meer hadden. Maar we hadden wel geluk, want we konden rekenen op een begripvolle werkgever. Een werkgever met het hart op de juiste plaats, en een cultuur waarin we flexibel konden kiezen hoe we onszelf best organiseerden.  En ondanks de moeilijkheden die thuiswerken met zich meebracht, leerden we ook veel bij.

De flexibiliteit die ons plots werd gegund, werd gretig aangegrepen om de werkdag in te richten, zoals dat voor ons unieke leven best paste. We leerden dat we verdomd veel werk van thuis kunnen gedaan krijgen, dat we zoveel kostbare tijd kunnen winnen door niet te hoeven pendelen en dat die digitale tools toch iets eenvoudiger te gebruiken zijn dan we eerst dachten.

Wat we het meeste misten aan naar kantoor gaan? Onze collega’s. Die babbel aan de koffiemachine, dat informele overleg over een probleem, eens hard lachen met onze vergissing, een gedachtegang even kunnen afstemmen tussen enkele mails door… De werkende mens is ook een sociaal wezen. We hebben anderen nodig om onze eigen ideeën beter te maken, om elkaar te inspireren en te challengen. We ontdekten dus ook al gauw waar de digitale limiet lag. Dagenlang in call zitten, bleek uitputtend. Het informele contact met collega’s buiten je team, viel weg – we leken minder op de hoogte van wat er gaande was in het bedrijf.

We zijn er zeker van dat jullie daar in de toekomst ondertussen allemaal de perfecte balans voor hebben gevonden. We stellen ons voor dat er veel wordt getelewerkt. Heel veel, zelfs. En dat de nodige set technologische tools klaarstaan zodat elke type meeting, van brainstorm tot conferentie, ook op afstand naadloos verloopt, zonder frustraties. Maar we hopen dat er toch ook een functie blijft voor de kantoorruimte. We stellen ons voor dat het een interactieve plek wordt, om collega’s te ontmoeten, om connectie te vinden met elkaar en met het bedrijf. Dat de kantoorruimte een plek is waar er een duidelijke cultuur en purpose gedeeld wordt, gedragen door een sterk leiderschap die een duidelijke richting geeft. Want we merkten nu allemaal hoe belangrijk dat wel niet is, wanneer er veel meer vanop afstand wordt samengewerkt.

In het begin van de crisis werd nog argwanend gekeken naar telewerk. Maar gaandeweg zag iedereen met eigen ogen hoeveel passie en drive er in werknemers zit. Hoe fier iedereen op z’n job is, op z’n bedrijf… en hoe hard iedereen z’n best deed om in een moeilijke context, de boel gewoon draaiende te houden. Creativiteit en engagement boomden als nooit tevoren. Dat laten we niet meer los. En dat laten we jullie na.

We wensen jullie alle succes daar in 2030, in je bruisende kantooromgeving of in de rust en stilte van je thuiskantoor.

Kaat & Eva