Innovatie

Ageas & AI 4 BELGIUM

[FOCUS OP ARTIFICIËLE INTELLIGENTIE]

Artificiële Intelligentie (AI) is brandend actueel. Aan welke nieuwe technologieën mogen we ons in de komende jaren verwachten? Welke plaats zal AI in onze leef- en werkomgeving innemen? Hoe kunnen we ons in België op deze veranderingen voorbereiden? ‘AI 4 Belgium’ stelde een team experts samen om zich over deze vragen te buigen. Georges Theys, expert in Data Analytics en AI bij Ageas, was erbij!

Wie is AI4Belgium?

Georges Theys: “De AI 4 Belgium-coalition is een denktank die een veertigtal mensen met uiteenlopende achtergronden rond de tafel brengt: van Belgische private ondernemingen en overheidsinstanties tot toonaangevende technologische bedrijven, onderzoeksinstellingen en startups. De bedoeling was om inzicht te verwerven in de impact die artificiële intelligentie op ons leven en die van onze kinderen kan hebben. We formuleerden actiepunten waarmee toekomstige AI-toepassingen op een waardevolle manier geïntegreerd kunnen worden in onze maatschappij. Die hebben we in een Belgische AI-strategie gegoten waarmee beleidsvoerders aan de slag kunnen gaan.”

Waarom neemt Ageas deel aan de AI 4 Belgium-coalition en wat was jouw rol in het project?

Georges Theys: “Als Belgische onderneming vinden we het belangrijk om bij te dragen aan het debat over zaken zoals AI die een fundamentele impact zullen hebben op onze maatschappij. En uiteraard houdt het vraagstuk rond technologische innovatie ook Ageas sterk bezig. Met de langetermijnvisie “Think 2030 ” richten we onze blik op een verdere toekomst waarin nieuwe technologieën de manier waarop we bij Ageas werken en met onze klanten omgaan zullen beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan AI-oplossingen die via slimme algoritmes razendsnel beelden uit schadedossiers van auto-ongevallen kunnen analyseren om te bepalen welke onderdelen van de auto hersteld moeten worden. Op basis van mijn knowhow werd ik dus gevraagd om voor AI 4 Belgium een projectgroep over het thema “Skills & Society” te leiden.

Hoe heb je je deelname aan AI 4 Belgium ervaren?

Georges Theys: “Het initiatief heeft een kruisbestuiving van ideeën tot stand gebracht tussen de deelnemers. We verwachten dat het AI 4 Belgium-rapport het publieke debat over AI in ons land verder zal aanwakkeren. En haar inhoud zal ongetwijfeld ook de reflecties voeden die bij Ageas aan de gang zijn over technologische innovatie. To be continued!”

Meer weten over het AI 4 Belgium initiatief? Bezoek http://www.ai4belgium.be/