Hoe AI de toekomst van gezondheidszorg en verzekeringen zal veranderen

"Wat moeten we vandaag ondernemen om ervoor te zorgen dat we klaar zijn voor morgen?” - dat is de houding die Ageas aanneemt om de toekomst van de verzekerings- en gezondheidssector aan te vatten.

Op het Singularity University Chapter evenement, dat gisteren plaatsvond in Lissabon, gingen Steven Braekeveldt CEO van Ageas Portugal, samen met een panel van bedrijfsleiders, oprichters van start-ups en R&D instellingen dieper in op deze toekomst, en de manier waarop Artificiële Intelligentie (AI) hierin een voortrekkersrol is beginnen te spelen. De sprekers deelden hun ervaringen en bespraken uitdagingen die een invloed hebben op gezondheidszorg, en meer bepaald het enorme potentieel van AI.

Steven Braekeveldt legde uit hoe Ageas innoveert in de verzekerings- en gezondheidssector. Hij gaf enkele concrete voorbeelden van de manier waarop AI wordt gebruikt om de ‘customer journey’ te verbeteren, of om de medische triage te ondersteunen bij Médis, dochteronderneming van Ageas en een van de belangrijkste gezondheidsverzekeraars in Portugal. Hij stond stil bij enkele uitdagingen en trends die verwacht mogen worden in de gezondheids- en verzekeringssector in de komende tien jaar.

Zo is bijvoorbeeld het gebruik van AI in de context van gezondheid en welzijn essentieel om aan preventie te doen, iets dat in het verleden nooit mogelijk was. Bevindingen die verkregen worden via AI kunnen ons in staat stellen bewustzijn te creëren voor een gezonde levensstijl bij patiënten en klanten, en hen te ondersteunen met oplossingen om hun levenskwaliteit te verbeteren.

Om deze en vele andere redenen benadrukte Steven Braekeveldt het belang om technologieën zoals AI te durven omarmen, en om ze te gebruiken om de gezondheids- en verzekeringssector diepgaand te veranderen.

Wanneer Ageas recentelijk Connect21, zijn nieuw 3-jarenplan, lanceerde, hield het daarbij in het achterhoofd dat de wereld snel verandert dankzij de snelheid van de technologische en wetenschappelijke vooruitgang, de veranderende aard van risico en de verwachtingen van onze klanten en andere stakeholders. Om competitief en hyper-relevant te blijven in de toekomst, zal Ageas voortdurend zijn leerprocessen voortdurend moeten evalueren, herbekijken en omzetten in nieuwe innovatieve ideeën.

In deze context werd Ageas, via zijn Portugese activiteiten, stichtend partner van Singularity University (SU) in Portugal. SU is een wereldwijde community die gebruik maakt van exponentiële technologieën om de grootste uitdagingen ter wereld aan te pakken.